Фронтмен гурту "ДахаБраха" Марко Галаневич: "Боїшся втратити щось своє - виступай у себе на кухні"

www.ogo.ua, Анна Свентах, 03.02.2012 )

7 лютого у Рівненському академічному музично-драматичному театрі гості з етно-минулого України – легендарний гурт "ДахаБраха". Єдиний чоловік цього музичного колективу Марко Галаневич розповідає про філософію гурту, рецепти приготування етнічних композицій, закулісся Євробачення-2011 тощо.
 
Цей унікальний містичний гурт підкорив українські, арабські, африканські музичні інструменти: від гармошки, акордеона, російської трещотки, віолончелі до індійських табла, буддійського гонгу, карпатського бухала, австралійського діджеріду, дарбука, джамбе, тощо. Вітчизняні шамани виступали на сценах Сибіру, Великої Британії, в Альпах та Карпатах, на Красній площі в Москві та під нічними «Східними Воротами» над Бахчисараєм.

У Рівному відбудеться сольний концерт гурту "ДахаБраха"

- З самого початку нашого існування ми були готові до співпраці з різними музикантами, – пригадує Марко. – Один з перших спільних проектів був з перськими музикантами гурту Джам. Уже тоді ми були вражені музичним різнобарв’ям світу і, одночасно, нас дивували спільні елементи в різних етнічних музичних культурах. Згодом у нас був проект з угорським акордеоністом вірменського походження Давідом Інгібаряном і скрипалем Сергієм Охрімчуком. На одному з перших Гогольфестів ми представили спільну програму з цими музикантами. Були ще проекти з Стівом Кунні з Ірландії, російськими музикантами Інною Желанною і Сергієм Старостіним, з українським електронщиками dj Mishukov та Kievbass. На разі актуальним залишаються два проекти з якими ми концертуємо. Йдеться про проект з фінськими музикантами Kimmo Pohjonen Cluster і білорусами з Port Mone. Проект з фінами був запрошений на найбільший ворлдмюзік фестиваль світу WOMAD в Лондоні, а з білорусами ми щойно записали спільну платівку в Польщі на всесвітньовідомій студії Toya і тепер плануємо тур в кінці лютого Україною, а восени – Польщею. З Карлом Фріерсоном нам було дуже приємно працювати на Джаз-Коктебелі. Безумовно, всі ці проекти стали для нас величезним досвідом, думаємо всі ми загально збагатилися. А коли боятися щось своє втратити, то краще виступати у себе на кухні і нікому не показувати.

- Які стилі музики найкраще вплітати у ДахуБраху?
- На початку нашої роботи найбільше уваги в побудові композицій ми приділяли принципам класичного мінімалізму. Орієнтувалися на таких метрів як Фліп Ґлас і Майкл Найман. Оскільки одним з головних критеріїв нашої роботи є не ставити перед собою жанрові рамки, то ми пробували гратися в різні стилі та всі вони виявились для нас цікавими і продуктивними. Для реалізації найсміливіших музичних забаганок інструментів у нас навіть занадто багато. Особливо це відчувається в поїздках, коли ми тягаємо їх за собою. Зараз вирішуємо питання мінімізації музичного реквізиту. Щодо візуального образу то думаємо, що маємо завдячувати своєму театральному походженню.
 
- Поділіться рецептом створення ваших трансово-гіпнотичних композицій
- Ми сідаємо, і робимо музику. Без обрядів і медитацій. Хоча знаємо, що, в принципі, існує практика медитації під нашу музику. Як ви розумієте, Схід і Захід в нашому житті не конфліктують. Стараємось брати найкраще з усіх культур, філософій і релігій, і розуміємо, що мудрість світу одна на всіх. Для всіх континентів, народів світу зараз спільне завдання – зберегти планету для наших нащадків хоча б такою, яка вона дісталася нам, і радіти кожному прожитому дню. У нас немає явного лідера, стараємось прислуховуватись до думки кожного, спільно вирішуємо важливі питання. Важливо не ставити свої особисті інтереси вище інтересів команди і все буде добре. До слова, ми, як і усі інші колективи, теж маємо творчі суперечки. Але нас надихають наші родини й сім’ї, зустрічі з цікавими людьми, з цікавою музикою, фільмами, виставами. Ми маємо чудову землю, велику етнічну традицію, яка є основою нашої творчості.
 
- Для чого такому неформальному гурту як ДахаБраха такий форматний попсовий конкурс Євробачення (у 2011 році колектив був домінантом цього конкурсу – авт.)?
- Ми йшли на Євробачення з твердим розумінням того, що цей проект не буде для нас пріоритетним. У нас в країні з Євробаченням пов’язана купа скандалів. Тому, коли в датах співпав другий тур відбору і фестиваль в Любляні, ми вибрали останнє. Ось і все закулісся. Час показав, що ми зробили правильний вибір. Безумовно, нам би хотілося розповсюдити в світі міф про Україну, як державу європейську, цивілізовану і культурну, що ми і стараємось робити, проте нам важко інформаційно змагатися з нашою владою, яка посилає у всесвіт зовсім інші месиджі.
 
- Наприклад, зменшення ефірного часу і додаткові податки на гастролі…
- Якщо говорити про перший законопроект, то зазначимо, що він ДахуБраху ніяким чином не стосується. Нас не крутили в Україні по жодному радіо, ми рідко з’являлись в ефірах на телебаченні, про те, щоб глядачі могли побачити наш кліп на музичному каналі, теж не могло бути й мови. Ми звикли до того, що є неформатом для українського телерадіоефіру. Збори з гастрольних заходів – це нормально для всіх цивілізованих країн, але не в тому вигляді закону, який зараз пропонується. Він, як і більшість українських законів зроблений для того, щоб його не виконували, а, навпаки, якось оминали, тим самим підтримуючи корупцію на високому рівні.
 
- Тим не менше у Рівне ви приїжджаєте і навіть з малечею…?
- Дочка Олени Цибульської точно не поїде до Рівного – морози. До того ж вона вже подорослішала і може пару днів побути без мами. Але до цього їй довелося об’їздити всю Європу від Франції до Уралу. У таку морозну пору чекаємо теплоти від концерту. Рівне уже до виступу приємно вразило нас своїм креативом із шапками (фанати ДахиБрахи провели фотосесію із «фірмовими» шапками колективу і написом «Я йду на ДахуБраху. А ти?» – авт.). Це був чудовий рекламний хід.
 
 

Анна Свентах, 03.02.2012

i